55 plus

Gezond oud worden | Vlaardingen

In beweging blijven 

Zeker op latere leeftijd is het belangrijk om in beweging te blijven. Met name vanaf het 50e levensjaar treed spierverlies versneld in. Tussen de 20 en 90 jaar neemt de totale spiermassa met ongeveer de helft af.. .

Gemiddeld verliezen mensen zo’n 30% van hun spierkracht tussen de 50 en 70 jaar. Bij mensen die weinig bewegen is de afname zo’n 1% per jaar vanaf het 35e levensjaar, bij mensen die tot op latere leeftijd blijven sporten slechts 5% per 10 jaar.

Samen bewegen

Om spiermassa die verloren is gegaan als gevolg van te weinig beweging weer op te bouwen kan sporten een heel goed hulpmiddel zijn. Het helpt je om fit te blijven en je conditie op peil te houden. Daarbij geeft sporten meer dan alleen lichamelijke voordelen. In groepsverband bewegen brengt je onder de mensen en je doet sociale contacten op. Het sporten in een groep is veiliger dan alleen op pad te gaan. Ook wordt het zo makkelijker om vol te houden om aan de trainingen deel te nemen. Je maatjes zijn er immers ook. Een deskundige begeleiding zorgt uiteraard voor een verantwoorde training!

Beweegrichtlijnen voor volwassenen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter. Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. En: voorkom veel stilzitten…

Doe gerust met ons mee! 

Het sportief wandelen is bij uitstek geschikt om aan de motorische basis eigenschappen van het lichaam te werken.
Er wordt gewerkt aan kracht, beweeglijkheid, uithoudingsvermogen en coördinatie.
Daarbij is het ook nog een hele leuke training!

Alles over het Sportief Wandelen